Noterat från Nobelkvällen

Kollade på Nobelfestligheterna lite till och från såhär på kvällskvisten. Det som fastnade på min näthinna dels bullriga Bengt Magnussons försök att upprätthålla fasaden när han helt uppenbart hade fått i sig minst ett glas för mycket, hans sidekick Petras eviga aviga - misslyckade - försök att tima in sin kollega och allt blev bara pannkaka - och så en sak till:

En av programledarna, jag tror det var Carina Berg, berättade om en kille hon stött på som hade "gatecrashat" sig in på festen. Han hade ingen inbjudan - inte ens något som ens antydde ett skäl till att bli det - men kom in ändå. Förbi alla säkerhetskontroller, alla Säpovakter - allt. Detta tack vare alla hans ordnar på fracken han bar, som naturligtvis var fejk allihop. Han var av uppenbara skäl inte med i teve utan hade bara stött på och berättat det för reportern. Men det var heller inte första Nobelfesten för hans del - utan den sjuttonde, enligt honom själv. Sjuttonde!

Naturligtvis kan han vara en full tönt som lurat i reportern allt det där, men varför skulle han ljuga om något sånt? Nej, "Respekt!" säger jag och höjer på hatten. Nu har ju aldrig jag gjort något sånt själv, men jag älskar hans devis: "Det jag inte blir inbjuden till, går jag på ändå!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback