Dagens kommentar

Sitter på tunnelbanan hem tillsammans med Helene nu i eftermiddags. Det kommer fram en medelålders man i gången och man ser redan på honom vad hans ärende är:

"Ursäkta, är det någon som kan avvara några kronor? Jag åt en Risi Frutti klockan halv sju i morse, jag kan ta emot 50 öre om det vore så!"

Pinsam tystnad, folk tittar besvärat bort - ingen skänker ett endaste öre till mannen.

Han står kvar.

Länge.

Sen vänder han sig om och ställer samma fråga till de passagerare som står upp.

Jag säger till Helene: "Asså för jävligt att det ska vara såhär, att vi ska ha kvar uteliggare i Stockholm." Helene: "Asså jag orkar inte, jag har inga pengar att ge till honom."

Sen lite halvhögt riktat till mannen: "Tar du kort?"

Klockrent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback