Dagens sosse

Jag gillar inte äldre människor. Helene gillar äldre människor, men jag tycker de är äckliga, de gnäller och så gnäller dem.

Häromdagen går jag på tuben, på väg till skolan. Sätter mig bredvid en till synes harmlös tant. De sedvanliga blickarna från mina medresenärer, typ "men vad har han på sig?". Jag är van. Bakom mig sitter en ganska miserable gubbe. "Stackars sate" tänker jag.

Sen känner jag den. Lukten. En frän stank. Av kiss. "Åh, herregud!" tänker jag, samtidigt som panikångesten börjar komma. Instinkten säger "Flytta på dig!". "Gå diskret härifrån, så du slipper utstå odören.".

Men jag stannar kvar. Jag är totalt dum i huvet. Och det värsta är att jag vet om det.

Jag vet inte om det var den till synes harmlösa tanten eller den miserabla gubben som läckte. Båda gick av samtidigt och då gick också doften av. Och jag pustade ut - att hålla andan så länge tar på krafterna.

Gamla människor har färdtjänst av en anledning: de ska använda den. Det kostar pengar, visst, men det gör en SL-resa också. Så snälla, snälla, snälla, mina kära hatobjekt! Använd färdtjänsten om ni känner att den fysiska kapaciteten - typ att kunna hålla tätt - sviktar. När blöjan är blöt är det inte rätt tid att åka tunnelbana.

Nåja, de båda äldre jag stötte på kan i alla fall (hmm) glädjas åt utmärkelsen "Dagens sosse". Alltid nåt.

Men fy faan, va' det luktade. Fy faan. Mycket sossigt.

Kommentarer
Postat av: Jesper

Vafan, var ju min tur idag...

2007-01-16 @ 23:19:06
Postat av: Helene

Ååh, jag ska se till att du blir mobbad på ditt äldreboende när du själv blir gammal och luktar kiss, osympatiska människa!!! :P

2007-01-17 @ 19:39:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback