Guld och gröna(!) fingrar

Sitter uppe vid datorn. Slår på teven och kollar på Västerbottensnytt på SVT. Fråga mig inte varför jag inte sover för det vet jag inte själv. Ett inslag handlar om bedragare som härjar längs vägarna i området. Det är tydligen så att de använder sig av två olika metoder:

* Dels låtsas de få bensinstopp och övertygar människor att köpa bensin åt dem i utbyte mot "guld".
* Dels stannar de vid sidan av vägen och låtsas ha motorproblem. När välvilliga människor stannar visar det sig att motorn fungerar klanderfritt, men att bedragarna i stället vill byta olika värdesaker mot sitt "guld".

En kriminalkommissarie intervjuas. Han uppmanar alla att anmäla om de råkar ut för något liknande. Han vill också gärna att man försöker lägga bilens registreringsnummer eller personernas klädsel på minnet. Och till sist uppmanar han människor att ta till sitt sunda förnuft med citatet: "Man kanske ska fråga sig om det verkligen är riktigt guld när man blir grön om fingrarna av det."

Människor har alltså tänkt: "Shit, vilket klipp jag gör nu! Jag måste tjäna flera tusen nu, det räcker ju till fem Mallorcaresor de närmaste åren!" Sen kanske det har slagit dem att guldet färgar av sig grönt på fingrarna. Men lik förbannat har de inte ingripit. Dåliga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback