32 låtar i rangordning

Festen är över för den här gången och till er som nu undrar för er själva "vilken fest?" säger jag: ni känner uppenbarligen inte mig tillräckligt väl. Älskar listor och älskar schlager, så tänkte härmed rangordna alla låtar som deltog, från 32 till 1:

32. Svante Thuresson & Anne-Lie Rydé - Så fantastiskt, makalöst tråkig. Anne-Lie Rydé är i en klass för sig på listan över hatobjekt i svenskt musikliv. Hon stärkte inte direkt sitt personliga varumärke i år. När sätter dem stopp för fortsatt årligt schlagerdeltagande för denna terrorist?
31. MissMatch - Den enda låten jag inte har något som helst minne av. Ingen komplimang, direkt.
30. Tommy Nilsson - Då somnade jag i min säng. Ingen komplimang det heller.
29. Lustans Lakejer - Falsksång och 80-tal är en dålig kombo.
28. Emile Azar - Intetsägande.
27. Caroline af Ugglas - Sveriges fulaste kvinna med Sveriges fulaste klädstil och Sveriges jobbigaste sångröst (det sistnämnda möjligen i konkurrens med Anne-Lie Rydé). Jättejättejobbig.
26. Jessica Andersson - Bruden kan ju stå på scenen. Men hon borde ha kickat låtskrivarna.
25. Anna Book - Minns knappt låten, bara att det var Michelins nya, kvinnliga gubbe som framförde den.
24. Verona - Det som går hem i ukrainska schlagerfestivalen visade sig inte ha samma lyskraft här.
23. Cosmo4 - Att en tjejgrupp slog tre bidrag i en schlagerdeltävling har inte hänt sedan Bubbles. Tack och lov stannade det på femteplatsen.
22. The Attic feat. Therese - En låt som inte ska framföras live utan på radio. Det märktes i slutresultatet.
21. Sofia - Låten precis efter Tommy Nilsson, så jag vaknade upp efter ungefär halva. Jag blev i alla fall klarvaken. Mer än så var det inte.
20. Elin Lanto - Jobbig.
19. Regina Lund - Vackert fånig. Och väldigt Regina Lund. 
18. Sebastian - Ingen höjdare. En artist man hade högre förväntningar på. Det tyckte finalpubliken också.
17. Andersson & Gibson - Finstämt och sobert, hyfsad refräng. Inte mer än så.
16. Sanna Nielsen - En låt som växte. Till att bli sådär.
15. Magnus Carlsson - Falsetten klarades av galant. En låt och en artist som helt klart förtjänade ett bättre öde.
14. Sheida - Jag gillar världsmusik. Det verkar ingen annan i svenneland göra.
13. Addis Black Widow - Live var det århundradets blåbär med en utstyrsel vi sent glömmer. Ingen komplimang det heller. Som singel däremot var det Addis Black Widow. Och det är mer än okej.
12. Andreas Johnson - Inget big fan av honom. Och läderkostym gör sig bäst i den tyska finalen, så du åkte till fel land, ditt offer!
11. Jimmy Jansson - Jimmy Jansson. Och därför går man fortfarande och nynnar på eländet. Då är det trots allt en rätt stark låt.
10. Uno & Irma - Finfint, genuint svenskt. I liked it!  
9. Sonja Aldén - Varje gång jag hört den här låten och varje gång jag hör den framöver kommer jag rysa när Sonja sjunger "Jag är så lycklig ... (... att jag fann dig)". Så är det bara!
8. Magnus Uggla - Det här blev aldrig en klang- och jubelföreställning för Uggla. Och MUF-Dennis får säga vad han vill, men det var till viss del på grund av låten. Fast allra mest för att ingen polack röstade på honom.
7. Nanne - Bästa scenframträdandet. Synd att låten sög.
6. After Dark - Snyggast ben räcker inte alltid till Helsingfors. Fråga Christer Lindarw!
5. Andreas Lundstedt - Eftersom vi svenskar är dumma i huvet röstade vi ut den här låten redan i delfinalen. I stället skickade vi bland annat Anna Book och Tommy Nilsson till Globen. Och jag undrar: hur tänkte vi?
4. Marie Lindberg - Undrar vad hon kände när Scandinaviumpubliken började klappa i takt till hennes låt i delfinalen. Jag minns hur jag kände. Jag rös.
3. Sarah Dawn Finer - Apropå rysningar. Avslutningen på "I Remember Love" är bland det värsta jag hört. Och den här gången är det menat som en komplimang!
2. The Ark/Måns Zelmerlöw
1. Måns Zelmerlöw/The Ark - Pendlar hela tiden mellan vilken låt jag egentligen gillade allra bäst. Så de får dela på utmärkelsen. Men, trots allt: rätt låt vann!

Tror jag.

Vad tyckte ni om hela spektaklet?


Kommentarer
Postat av: Riggan

Vet ej.. ganska låg bryfaktor. Däremot hade jag _förväntat mig_ en kommentar om outfitten som sångaren i The Ark hade. Du om någon lär ha något att säga om den.

För övrigt tycker jag att magglogg har tappat glöden på modebevakandet, något som jag saknar, särskilt nu när man är sugen på tjacka lite schyssta vårskor och vårjackor (och massa andra saker). Jobba! :D

2007-03-12 @ 17:51:06
Postat av: Cathrin

Ja,du Maggan. Jag kan hålla med dig i en hel del av det du skriver men att dissa Tommy Nilsson på detta sätt är INTE okey. Vi är många som är födda på 60-talet och som har många härliga minnen till Tommy Nilssons smäktande ballader. Jag tycker det var synd och skam att inte Tommy kom före Anna Book och sång fröken med gitarren. Jag kan kanske ge dig en förklaring till varför Tommy hamnade så långt ner. Jag var i Trosa på Spa i Lördags tillsammans med 7 stycken andra damer i min ålder. Vi intog en fantastisk middag under melodifestivalen och det var där Tommy gick miste om sina viktiga röster eftersom vi inte röstade. Nu när jag skriver detta kommer jag i håg att du dissade Thomas Ledin efter att jag sett honom på Skansen i somras så nästa gång du dyker upp på landet ska jag spela mina svenska favoritartister så många gånger att du kan deras låtar utantill.


2007-03-13 @ 17:50:04
Postat av: Maggan

Riggan; Jag älskade den! Men på någon annan än Ola Salo hade det varit big no no. Och för mode rekommenderar jag min http://sthlmformen.blogg.se
Christin; Men där har vi det ju! Bara med era röster hade vi skickat vår kära balladtomte till finneland. Och jag hade gått i landsflykt. Se där, alla goda ting är två!
Beträffande Söderöra tror jag att mitt nästa besök får dröja till åtminstone nästa nyår. Det känns som att min sommarfestvisit i fjol möjliggjorde, nej snarare tvingade fram, ett liv i exil från det stället kommande somrar. Det är det här med det personliga varumärket, du vet.
Det hindrar mig emellertid inte från att skicka en tröstande hand till alla stackare som tvingas vara i närheten av din radio där och bäva för nästa gång det skulle kunna bli aktuellt för egen del.

Postat av: Riggan

http://sthlmformen.blogg.se/ ? och det säger du nu? *suck*. Bokad i bloggkollen!

2007-03-14 @ 16:16:37
Postat av: Per Ali Hussein

Jag måste erkänna: Du har helt rätt i din bedömning av låtarna i år, undantaget Måns. Vilket skämt han är!!! Och dessutom så tar han sig på fullaste allvar?!?! Men annars är det helt rätt!! Fast långt ifrån Foo Fighters ....

2007-03-14 @ 19:56:38
Postat av: Maggan

Riggan; Japp, bara för de riktigt intresserade. Därför den bara har typ 80 besökare om dagen. Inget jag livnär mig på direkt - mer en kul grej.
Per Ali Hussein; Måns är inget skämt! Måns är snygg! Het! Och hans låt blir vårens radiodänga, believe me! Foo Fighters? Jag tar tillbaka det där om att du skrämmer mig! "Rock" för mjukisar ...

2007-03-15 @ 00:25:15
URL: http://magg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback