Reflektioner om en bättre värld, sossar och vhs-spelare

* Ursäkta uppehållet, nu kör vi igen!
* Vi lever i en historisk, kapitalistisk, underbar tid.
Johan Norberg refererar till Världsbankens konstaterande: för första gången sedan deras mätningar av världens fattigdom startade lever färre än en miljard människor i dag i extrem fattigdom. Under tidsperioden 1999-2004 minskade antalet fattiga med 135 miljoner, eller otroliga 74000 per dag. Härliga tider!
* Men för att inte världen ska bli så hemskt allvarlig behöver vi ju några sossar att skratta åt: http://www.tjuvlyssnat.se/norra-sverige/tjej-1-det-var-da-jag-visste-att-jag-var-kar
* Jag sov hos mormor i natt. Mormor bor i Sörmland, så jag åkte tåg dit. Jag älskar för övrigt att åka tåg. Tunnelbanetåg är väl sådär och ägs av bussar i stan, men att åka med "riktigt" tåg innebär ju att man åker förbi (typ) alla stationer fort som attans. Man känner sig lite viktigare än de stackarna på perrongerna, som man bara hinner skymta ett kort ögonblick. Hur som helst var det ytterligare en episod som kändes alldeles underbart bra när jag skulle åka iväg. På Centralstationen hade Coca Cola en av alla sina lanseringskampanjer för den nya - för övrigt underbara - Zero-colan. Man hade ställt upp en jeep och en massa tunnor så att alla vi män, som läsken riktar sig till i första hand, skulle känna oss hemma. Följaktligen kände jag mig förvirrad, men det är en annan sak. Jag tog glatt en av colaburkarna de delade ut gratis eftersom jag som sagt tycker om den väldigt mycket. Sen tog jag två burkar till och drack och sen borde jag ha känt att enough is enough. Men, nej då. Sen gick jag iväg och köpte en påse nya Friskt & Blandat (rekommenderas!) och en påse likaledes nya gifflar med vaniljkolasmak (rekommenderas!). Och till detta en flaska Zero-cola. När jag sen gick runt och drack min flaska Zero-cola på Centralstationen kom jag att tänka på att det var mer speciellt än det kanske kan tyckas vara. För där gick alla med sina burkar med Zero-cola, som de fått gratis, medan jag hade en flaska. De som såg mig kan ha undrat två saker: dels om jag fått en flaska när de själva fått en burk och blivit bittra för det eller dels att jag köpt en flaska och var lite bättre än dem. Det sista alternativet, att de dumförklarade mig för att eventuellt ha köpt en flaska när burkar delades ut gratis, glömmer vi. Jag gick lik förbannat där och njöt och sippade på min flaska med Zero-cola. Den har aldrig smakat bättre!
* Dennis undrade häromdagen om det fortfarande tillverkas videospelare, alltså som spelar upp vhs-filmer. För honom finns numera bara dvd. Jag fnissade lite och svarade att jag inte visste så noga. Nu vet jag. För nu läste jag någonstans att det säljs 2000 stycken i månaden, bara i Sverige. Detta trots att flera tillverkare slutat producera dem. Efterfrågan är alltså fortfarande stor och framförallt, tycks det, för att kolla på filmer man spelat in min sin egen videokamera. Detta snarare än vhs-filmer, som ju är mer än lovligt passé. Ni vet Dennis och nu vet ni!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback